Tänä vuonna eCommerce Dayssa pohdimme, kuinka asiakkaille voidaan tarjota sujuva, mutta mieleenpainuva käyttökokemus jatkuvan muutoksen alla olevassa verkkoympäristössä. Millaiset näkymät verkkokaupalla on tulevaisuudessa? Mitä hyvä asiakaskokemus tulevaisuudessa tarkoittaa? Mitä erilaisia työkaluja edistyksellisyyden ylläpitämiseksi löytyy ja miten muuntautuva ja ketterä verkkokauppa toimii? Nostamme myös esiin vallitsevia trendejä ja kehityssuuntia.
Osta liput täältä.
Ilja Aalto, Toimitusjohtaja, Humm
Ilja toimii kokonaisvaltaisen asiakaspalvelun sekä B2B-myynnin palvelutalon Hummin toimitusjohtajana. Humm tulee sanoista Human Communications, ja yrityksen missiona on tehdä ihmisten ja organisaatioiden välisistä kohtaamisista laadukkaampia. Erityisen kokenut Humm on erilaisissa verkkokauppaympäristöissä, missä yhdistyy luontevasti asiakaskokemus, asiakaspalvelu ja myynti.
Puheenvuoro Ilja Aalto & Emilia Linnera: Kuinka rakentaa asiakaspalvelusta verkkokaupan yksi tärkeimmistä kilpailueduista?
Ilja tulee puheenvuorossa yhdessä Emilia Linneran kanssa avaamaan laadukkaan asiakaspalvelun merkitystä juuri verkkokauppa-kontekstissa sekä jakamaan parhaita oppeja ja koppeja kymmenien eri verkkokauppa-yhteistöiden pohjalta.
Emilia Linnera, Customer Success Manager, Paytrail
Emilia on päässyt seuraamaan suomalaisen verkkokaupan kehittymistä jo pitkään hyvin läheltä, ja hänellä onkin yli 14 vuoden kokemus verkkokauppojen ja verkkomaksamisen parissa työskentelystä. Koko uransa ajan hän on työskennellyt asiakaspalvelussa erilaisissa rooleissa, kehittäen jatkuvasti taitojaan ja ymmärrystään asiakkaiden tarpeista ja odotuksista. Tällä hetkellä Emilia vastaa Paytrailin asiakaspalvelusta, johtaen tiimiään ja varmistaen, että jokainen asiakas saa parasta mahdollista palvelua.
Puheenvuoro Ilja Aalto & Emilia Linnera: Kuinka rakentaa asiakaspalvelusta verkkokaupan yksi tärkeimmistä kilpailueduista?
Ilja tulee puheenvuorossa yhdessä Emilia Linneran kanssa avaamaan laadukkaan asiakaspalvelun merkitystä juuri verkkokauppa-kontekstissa sekä jakamaan parhaita oppeja ja koppeja kymmenien eri verkkokauppa-yhteistöiden pohjalta.
Patrik Müller, verkkokauppa-asiantuntija, Nets
Patrik Müller on suositttu luennoitsija, neuvonantaja ja pohjoismaisen verkkokaupan tulevaisuuden visionääri. Hän työskentelee verkkokaupan asiantuntijana Netsissä ja kommentoi asiantuntijana verkkokauppaan liittyviä asioita lehdistössä ja televisiossa. Patrik on seurannut tarkasti digitaalisen kaupankäynnin kehitystä vuodesta 2000 lähtien.
Puheenvuoro englanniksi Jan Jakobsson & Patrik Müller: International e-commerce now and in the future
Juho Leppänen, Perustaja, Kamerastore.com
Kameratori perustettiin 14 vuotta sitten olohuoneen nurkkaan ja siitä lähtien Juho on kokenut melkein jokaisen roolin verkkokauppa-alalla. Matkan varrelle on mahtunut monta mutkaa ebay kaupankäynnistä eri verkkokauppa-alustojen kautta orgaanisen somen algoritmien hallitsemiseen. Nykyään melkein 50 ihmistä työllistävä verkkokaupan ja tuotantolaitoksen sekoitus Tampereen keskustassa myy kameroita globaalisti ja yli 80 % liikevaihdosta tulee Suomen ulkopuoleleta.
Mitkä kilpailuvaltit mahdollistavat verkkokaupan kasvun Suomesta maailmalle?
Osa valteista on maalaisjärjellä pääteltävissä samalla kun osa on pakko oppia kantapään kautta. Puheenvuorossa Juho esittelee huomioita Kameratorin matkan varrelta, joiden oppien kautta on helpompi jokaisen verkkokauppiaan lähteä Suomesta maailmalle.
Petra Tuomisaari-Maksimainen, Verkkokauppias & Yrittäjä, wiilaamo.fi
Petra on wiilaamo.fi verkkokaupan kauppias. Entinen kivijalkakaupan yrittäjä, joka verkkokaupan perustaessaan luuli tietävänsä jotain verkossa myymisestä sekä markkinoinnista.
Positiivisen asiakaskokemuksen sekä myynnin edistäminen asiakaspalvelulla verkkokaupassa
Miten tuoda ammattimainen, kivijalkaliikkeen kaltainen asiakaspalvelu verkkokauppaan edistämään myyntiä sekä tukemaan positiivista asiakaskokemusta? Millaisia tuloksia etäasiakaspalvelulla on saatu kosmetiikan verkkokaupassa?
Sujuva ja ammattimainen asiakaspalvelu toimii merkittävänä kilpailuvalttina sekä kokonaisvaltaisen asiakaskokemuksen osana. Mieleenpainuvalla asiakaspalvelulla saadaan luotua kestävämpiä asiakassuhteita sekä jatkumoa. Mitkä ovat salat wiilaamo.fi -verkkokaupan erittäin kehutun sekä tuloksellisen asiakaspalvelun taustalla?
Jan Jakobsson, verkkokauppa-asiantuntija, Postnord Ruotsi
Jan Jakobssonilla on laaja kokemus digitaalisesta kaupankäynnistä sekä PostNord inDigital Partners -johtajana että myös muista yrityksistä.
Puheenvuoro englanniksi Jan Jakobsson & Patrik Müller: International e-commerce now and in the future
Jan toimii muutoksen edistäjänä niin digitaalisiin ekosysteemien (API, integraatiot jne.) kuin verkkokauppiaiden, loppukuluttajien ja kumppaneiden viimeisen kilometrin palveluihin liittyen (verkkokauppa-alustat, kuljetusjärjestelmät jne.).
Jan on PostNordin Ruotsissa toteutettavan E-barometer -verkkokauppatutkimuksen sanansaattaja.
Liisa Häkli, Yrittäjä, Ommellinen Oy
Miten voit päätyä kotiullakolta menestyväksi kotimaiseksi vaatevalmistajaksi verkkokaupan avulla?
Ommellinen on kotimaisen vaatevalmistuksen ketterä ja iloinen toimija. Ommellinen valmistaa omaa vaatemallistoa Kinkomaalla, aivan Jyväskylän kupeessa. Vaatteiden ohella yrityksen toinen päätuote on omatuotannon kankaat sekä kaavat omista vaatemalleista. Ommellinen on vahvasti läsnä sosiaalisessa mediassa ja on onnistunut rakentamaan ympärilleen asiakkaiden heimon, missä yhteisöllisyys on hyvin merkityksellistä. Liisa kertoo puheenvuorossaan Ommellisen tarinaa kotiullakolta omiin toimitiloihin ja harrastuksen pohjalta alkaneen yrityksen matkan kolme kourallista työllistäväksi yritykseksi.
Ilari Vallisaari, CEO & Head of Growth, Liini Agency
Ilari on Liini Agencyn -kokemusmuotoilutoimiston perustaja ja toimitusjohtaja. Liini Agency keskittyy suunnittelemaan digitaalisia asiakaskokemuksia kaiken kokoisille yrityksille. Ilari on työskennellyt asiakaskokemuksen kehittämisen parissa 15 vuotta eri rooleissa aina kehittäjästä toimitusjohtajaksi, josta ammentaa kokemustaan. Kun rakennetaan digitaalisia palvelukanavia, menestyvissä versioissa on yksi yhtenäinen tekijä, joka on huippuluokan asiakaskokemus. Asiakaskokemus pitää olla jokaisen yrityksen ja yrittäjän työpöydällä, nykyisessä kilpaillussa skenessä.
Mistä huippuluokan asiakaskokemus koostuu?
Huippuluokan asiakaskokemukseen etenkin digitaalisissa palveluissa on tietty "salainen resepti", jolla siitä saadaan tuottava ja loppukäyttäjälle koukuttava. Asiakaskokemuksen pitää olla realistinen (liiketoimintasuunnittelu), houkutteleva (palvelumuotoilu) ja ketterästi toteutettava (ketterä kehitys). Ilari käy läpi huippuluokan asiakaskokemuksen reseptiä sekä mm. tunnemuotoilua asiakaspolulla.